سوگیری منفی ۴۳ درصد از مطالب نیویورک تایمز با موضوع ایران

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۰ کد : ۱۴۸۰۴ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۴۱
نتایج یک تحقیق که سعیده آقاخانی به راهنمایی اکبر نصراللهی به روش تحلیل محتوا در دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی انجام داد، نشان می‌دهد: روزنامه نیویورک تایمز ۱۵۷ مطلب در قالب ۲۰۲ هزار و ۸۷۸ کلمه در بازه زمانی ۲۱ مارس تا ۲۲سپتامبر گذشته منتشر کرده است که ۸۷.۶۹ درصد آن با موضوع سیاسی و ۱.۲۱ درصد آن مربوط به خروج امریکا از معاهده هسته‌ای و ۴۳ در صد با سو گیری منفی در مورد ایران بوده است.
سوگیری منفی ۴۳ درصد از مطالب نیویورک تایمز با موضوع ایران

تحریم‌ها و مسائل اقتصادی ایران ۱۴.۶۴درصد و «روابط ایران-آمریکا»، «برنامه هسته‌ای ایران» و «اعتراضات و مسائل امنیتی در ایران» نیز از دیگر موضوعات مورد توجه دروازه بانان روزنامه نیویورک تایمز بوده است که به ترتیب ۴۶‌.۱۱ ، ۸۲.۱۰ و ۷۳.۵ درصد را به خود اختصاص داده است. 

حقوق مدنی در ایران، سیاست‌های منطقه ای ایران، مهاجران ایرانی، زندانیان سیاسی، جنگ و مسائل نظامی، فیلترینگ در ایران، تعارضات ایران-عربستان، مسائل اجتماعی، فرهنگی و مذهبی ایران، تیم ملی فوتبال ایران، تروریسم و بمب گذاری از دیگرمحورهای مهم  برجسته شده در این روزنامه  بود.

در این تحقیق همچنین مشخص شده است: ۴۵.۸۵درصد از مطالب مربوط به ایران در این روزنامه در  قالب خبر و گزارش خبری منتشر شده‌اند، پس از آن سایر انواع مقالات شامل تحلیل، مقاله، نظر، نامه، از بیشترین درصد فراوانی برخوردار بوده است و قالب گزارش در رده سوم قرار گرفته است.

آقاخانی با بیان اینکه بررسی تصاویر منتشر شده در پوشش رویدادهای ایران در نیویورک تایمز نیز نتایج شایان توجهی در پی داشت، افزود: در بررسی تصاویر مشخص شد بیشترین درصد فراوانی موضوعی تصاویر به کار رفته در پوشش رویدادهای ایران، مسئله اعتراضات در ایران با۱۶.۰۴ درصد بوده است و ۲۳.۷۷درصد عکس ها را عکاسان ایرانی گرفته و پوشش داده‌اند.

وی با بیان اینکه حدود ۸۳درصد مطالب مورد بررسی در این تحقیق، تولیدی روزنامه بوده است، ادامه داد: نویسندگان مطالب اختصاصی روزنامه بیشتر غیر ایرانی بوده‌اند با ۷۲.۱۸درصد و خبرنگار اعزامی روزنامه به ایران نیز  ۱۴.۵۹ درصد مطالب را پوشش داده است. شورای سردبیری با ۵.۹۶  در رده سوم این بخش قرار گرفته و نویسندگان ایرانی با ۴.۶۳ در صد در رده چهارم این بخش قرار گرفته اند. مخاطبان روزنامه نیز با ۲.۶۴  درصد کمترین میزان را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به سوگیری منفی حدود نیمی از خبرهای ایران در روزنامه مورد بررسی گفت: بی‌تردید این حجم از مطالب منفی در خصوص اخبار ایران، تصویر واقعی مردم  دنیا از ایران را  مخدوش می‌کند و ضرورت دارد مسئولان و برنامه‌ریزان رسانه‌ای، خبرنگاران و تحریریه رسانه‌ها و محققان و صاحب نظران حوزه رسانه  در سیاست‌گذاری رسانه کشور در حوزه برون مرزی تجدید نظر کنند.

استفاده از شخصیت‌های بین‌المللی و غیر ایرانی در پوشش خبری ایران در رسانه‌های انگلیسی زبان فعال در ایران، تقویت رسانه‌های انگلیسی زبان در داخل ایران با گستره انتشار بین‌المللی و برجسته‌نمایی اخبار مثبت در مقابل بازنمایی منفی ایران در روزنامه‌های مطرح جهان، دعوت از خبرنگاران خارجی مقیم ایران در برنامه‌های ویژه برای معرفی نکات مثبت ایران و ارسال مطالب و مقالات از سوی مقامات و صاحب‌نظران داخل کشور به روزنامه‌های انگلیسی زبان از جمله پیشنهادات برای واقع نمایی وقایع ایران و مقابله با جنگ روانی رسانه‌ای غربی است.

لینک خبر: 

https://fa.shafaqna.com/news/751885/?

http://ana.ir/i/382514

 

کلید واژه ها: سعیده آقاخانیاکبرنصرالهیپژوهش دانشگاهیپایان نامهنیویورک تایمزپوشش خبریدانشکده علوم و ارتباطات و مطالعات رسانه


نظر شما :