در سومین کرسی آزاد اندیشی رسانه‌ای تاکید شد: اتخاذ سیاست جدید رسانه ای و مطالبه درباره شعار سال

۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | ۰۶:۰۹ کد : ۱۴۶۹۹ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۲۴
سومین نشست کرسی آزاد اندیشی رسانه‌ای با عنوان«رسانه‌ها و نامگذاری سال» در دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
در سومین کرسی آزاد اندیشی رسانه‌ای تاکید شد: اتخاذ سیاست جدید رسانه ای و مطالبه درباره شعار سال

 دکتر سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، دکتر حسن خجسته، دانشیار دانشگاه صداوسیما ، دکتر امیدعلی مسعودی، عضو هیأت علمی دانشگاه سوره  و دکتر عبدالکریم خیامی رییس سابق مرکز طرح و برنامه سازمان  صدا وسیما  در این نشست رویکرد و عملکرد مسئولان و رسانه ها را در تبیین و تحقق اهداف نامگذاری سال نقد و راهکار ارائه دادند .

دکتر سعید ‌‌زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش مجری که با توجه به این که چندین سال است که نامگذاری‌های سال بیشتر اقتصادی‌اند اما اقتصاد کشور ۶درصد کوچک شده است، گفت: سیاست‌های کلی نظام توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین و از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ می‌شوند و ما علاوه بر سیاست‌های کلی، برنامه‌های پنجساله و یک‌ساله هم داریم که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و ابلاغ می‌شوند. اگر سؤال شود که مهم‌ترین کار دولت در زمینه تحقق این برنامه‌ها چیست، باید گفت خط‌ مشی‌گذاری عمومی است.

وی ادامه داد: سال ۹۷ تحریم‌های سنگینی را گذاراندیم و‌خوشبختانه آمادگی مناسبی وجود داشت و ‌تا اندازه‌ای وضعیت را کنترل کردیم.

زرندی بیان کرد: زمانی که از رونق تولید صحبت می‌کنیم باید دو کار اتفاق بیافتد، تقاضا و عرضه بالا رود، زمانی تولید کالا را می توان ادامه داد که بازار وجود داشته باشد، زمانی که بازار نباشد تولید صورت نمی‌گیرد، اتفاقی که در سال ۹۷ بروز پیدا کرد و باعث شد که تقاضا کاهش یابد.

وی تصریح کرد: یکی از محور‌های ما صادرات غیر نفتی است، ما گفتیم که با همه دنیا ارتباط داشته باشیم، اما تحریم یعنی رصد ما توسط غرب، اما ما بر روی ۱۵ کشور همسایه خود تمرکز کردیم، ما درصد کمی نفت به این کشورها صادر می‌کنیم که یکی از برنامه‌های ما افزایش این درصد است.

زرندی سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف پوشاک را از دیگر سیاست ها ی کشور اعلام کرد و افزود: در سال ۹۸ به دنبال ساخت طرح‌های جدید نیستیم مگر طرح‌هایی که در قبال آنها احساس نیاز کنیم، اگر این سیاست را بتوانیم پیاده کنیم با کمترین هزینه بیشترین بهره برداری را می توان انجام داد.

رئیس سابق مرکز طرح و برنامه معاونت سیما  هم در این نشست گفت: مطالبه‌گری در زمینه عمل به شعار سال توسط نهادهای مربوطه باید توسط رسانه انجام شود.

دکتر عبدالکریم خیامی گفت: شعار هرچه که باشد فهرستی از مسئله‌ها در حدود آن وجود دارد و این مسائل باید توسط کارشناسان بررسی شود، اگر مسئله‌شناسی موضوعی به مسئله‌شناسی رسانه‌ای تبدیل نشود، رسانه‌ها در مسئله انتشار، به حرف‌های مسئولان اکتفا خواهند کرد.

وی یادآور شد: تفاوت‌های گفتمانی در بعضی رسانه‌ها حاکم است و این تفاوت‌ها در بعضی موارد به تضاد رسیده است.

رئیس سابق مرکز طرح و برنامه معاونت سیما، تصریح کرد: در موضوع تولید ایرانی و کالای ایرانی نمی‌توان احساس و برداشت مردم را به طور مرتب تغییر داد زیرا ممکن است به ضد تبلیغ تبدیل شود که نه تنها سودی ندارد، بلکه ضرر هم می‌رساند.

خیامی اضافه کرد: ناچاریم در رونق تولید از محصولی شروع کنیم که مقبولیت نسبی قبلی دارد.

وی ادامه داد: پیشنهاد این است در هر موضوعی به ویژه شعار سال ،ابعاد بازیگران، کارگزاران، کارشناسان و عموم مردم در نظر گرفته شود. البته در این بحث منظور از بازیگران تولید کنندگان هستند.

وی خاطر نشان کرد: عدم توازن بین توجه به این ابعاد به نتیجه کار آسیب خواهد زد.

خیامی در مورد شعار سال گفت: گاهی اوقات شعار سال دچار سیاست‌زدگی می‌شود و مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد لذا مطالبه‌گری در زمینه شعار سال باید توسط رسانه‌ها از نهادهای مربوطه انجام شود.

رئیس سابق مرکز طرح و برنامه معاونت سیما تاکید کرد: بعضی‌ نیز با استفاده از شعار سال قصد‌شان سوء استفاده و به پیش بردن اهداف شخصی و گروهی است، که باید جلوی آنها نیز گرفته شود.

دکتر امیدعلی مسعودی عضو هیأت علمی دانشگاه سوره نیز در ادامه با اشاره به سابقه  نامگذاری سال در کشورهای دیگر گفت: نامگذاری برای ایام خاص در سازمان ملل و برخی کشورهای دیگر هم وجود دارد، اما به این شکل نامگذاری سالانه، توسط مقام معظم رهبری باب شده است.

وی هدف از نامگذاری را  تعیین هدف و بسیج تمامی امکانات برای رسیدن به آن هدف  دانست و افزود: نامگذاری سال یک بحث عمیق دینی، ارتباطی و فلسفی است و نامگذاری باید موجب راهگشایی در مسایل سیاسی و اجتماعی و فرهنگی بشود.

دکتر حسن خجسته دانشیار دانشگاه صداوسیما نیز در این نشست گفت یکی از اهداف نامگذاری سال را هم جهت کردن و بسیج تمامی فعالیت‌ها و امکانات کشور در جهت اجرای نامگذاری است

خجسته افزود: متأسفانه مشکل ما در اجرای سیاست‌هایی که براساس نامگذاری باید محقق شوند نبود برنامه است و این مسأله باعث شده است که کشور در تحقق اهداف نامگذاری تاکنون موفق نباشد.

 وی  یکی از دلایل عدم رونق تولید را اقتصاد واردات محور کشور دانست که به جای آن که بر تولید تکیه کند،‌ بیشتر بر واردات استوار است.

وی گفت : در حال حاضر صادرات به دلایل ساختاری و بوروکراسی حاکم بر اقتصاد کشور بسیار سخت است و هر کس هم که آمده در آن تغییراتی ایجاد کند، نتوانسته و تسلیم بوروکراسی حاکم شده است.

دکتر خجسته مهم‌ترین مشکل دولت را در تحقق نیافتن اهداف  نامگذاری سال ، موازی‌کاری بین دستگاه‌های دولتی دانست و گفت: باید یک چشم‌انداز مشترک بین اداره‌های مختلف یک دستگاه از یک‌سو و چشم‌انداز مشترک بین تمامی نهادها و وزارتخانه‌ها وجود داشته باشد که نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری کمک به تحقق این چشم‌انداز در طول یکسال است.

خجسته با بیان اینکه سازمان‌های رسانه‌ای باید نسبت به شعار سال سیاست‌های جدیدی را اتخاذ کنند، افزود: تولید خبر در دنیا گران‌ترین کالا به حساب می‌آید؛ به همین دلیل باید توجه ویژه‌ای به این موضوع شود.

کلید واژه ها: دانشکده علوم و ارتباطات و مطالعات رسانهکرسی آزاداندیشی رسانه ایرسانه‌ها و نامگذاری سال


نظر شما :